PRACOWNIA GOSPODRASTWA DOMOWEGO

W pracowni gospodarstwa domowego Uczestnicy pieką ciasta oraz je dekorują. Przyrządzają dania mięsne np. kotlety mielone, schabowe roladki, mięsa pieczone. Nabywają praktyczne umiejętności z bezpiecznej obsługi sprzętu AGD( ekspres do kawy, mikrofalówka, mikser, blender). Zajmują się obróbką warzyw i owoców, uczą suę zagęszczania i zabielania zup i sosów. Planują i przygotowują tygodniowe jadłospisy oraz listy zakupów potrzebnych do przygotowania potraw. Uczą się zasad zdrowego odżywiania. Doskonalą umiejętności samodzielnego  przygotowania posiłków. Porządkują swoje stanowisko pracy. Nabywają umiejętności korzystania ze zmywarki oraz zapoznają się ze środkami czystości. Szukają nowych przepisów kulinarnych.

Wyposażenie pracowni gospodarstwa domowego stanowią:

  • Lodówka
  • Kuchenka mikrofalowa
  • Kuchenka gazowa
  • Mikser
  • Kompaktowy robot kuchenny
  • Czajnik bezprzewodowy
  • Ekspres do kawy
  • Opiekacz do kanapek
  • Zmywarka
  • Gofrownica
  • Blender

PRACOWNIA TECHNICZNA
I ROBÓTEK RĘCZNYCH

W pracowni technicznej i robotek ręcznych Uczestnicy nabywają umiejętności wykonywania przedmiotów artystycznych i użytkowych głównie z drewna i półfabrykatów, które są później ozdabiane różnymi technikami. Poznają obsługę podstawowych narzędzi ręcznych i elektronarzędzi takich jak: wyrzynarka, piła stołowa, szlifierka, piła ręczna tarczowa, opalarka, urządzenie do frezowania, rzeźbienia i grawerowania, pirograf. W ramach prac wykonywane są ramki, karmniki, wieszaki, skrzynie, domki, lampiony oraz wiele innych elementów dekoracyjnych na każdą okazję. Współpracujemy ze wszystkimi pracowniami dbając o poprawne kontakty interpersonalne, integrację i zaangażowanie w działalność całego Warsztatu. Rozwijamy sprawność manualna, orientację przestrzenną, koncentrację oraz koordynację wzrokowo – ruchową, jak również kształtujemy cierpliwość, pracowitość, dokładność, staranność i opanowanie

PRACOWNIA MUZYCZNO-TEATRALNA

W tej pracowni Uczestnicy mogą chociaż przez chwilę stać się aktorami i solistami. Cała uwaga skupia się na tym, aby dobrze się czuli, dobrze bawili, czerpali przyjemność z własnej aktywności twórczej. Podczas zajęć uczą się kreatywności, rozbudzają procesy poznawcze, uczą się okazywać własne emocje i uczucia np. podczas ćwiczeń z dramy. Ważnym elementem rehabilitacji jest nauka panowania nad stresem, negatywnymi emocjami i tremą podczas występów scenicznych. W trakcie zajęć z choreoterapii nabywają umiejętność ruchu scenicznego, ćwiczą mi mikę i gestykulacje, uczą się współpracy i prawidłowej komunikacji interpersonalnej. Doskonalą umiejętności przestrzegania zasad i reguł panujących w grupie, akceptacji, tolerancji oraz uważnego słuchania i wzajemnej pomocy.

W pracowni prowadzone są tez zajęcia z bajkoterapii i filmoterapii, Uczestnicy dyskutują i wspólnie decydują co chcieliby obejrzeć lub przeczytać, następnie prowadzą rozmowy na temat zachowań bohaterów i ich problemów.

PRACOWNIA AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ

Celem działania pracowni aktywizacji zawodowej jest: rozwijanie zaradności życiowej,  samodzielności i odpowiedzialności , która w przyszłości skutkować ma znalezieniem zatrudnienia.

W ramach terapii w tej pracowni, Uczestnicy realizują takie działania jak: nauka  pisania i czytania, zapoznają się ze sprzętem biurowym takim jak: komputer, laminator, drukarka, ksero, bindownica oraz ich obsługą, kształtowanie obowiązkowości, dokładności, systematyczności, odpowiedzialności za powierzone zadania oraz właściwego stosunku do pracy, zapoznają się z podstawowymi prawami – Konwencją Praw Osób Niepełnosprawnych. Uczą się kompletowania dokumentów potrzebnych do podjęcia zatrudnienia: listu motywacyjnego, CV, korzystają z doradztwa zawodowego.  Zapoznają się z działaniami instytucji użyteczności publicznej. Kształtują orientację w terenie, uczą się korzystania z komunikacji miejskiej. Nabywają umiejętności planowania i gospodarowania pieniędzmi.

PRACOWNIA REHABILITACJI SPOŁECZNIEJ

Głównym celem pracowni rehabilitacyjnej jest nabywanie przez Uczestnika umiejętności społecznych umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
Realizacja tego celu odbywa się poprzez:

– działania zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności Uczestników

– pobudzenie kreatywności

– rozwijanie poczucia smaku i estetyki

– doskonalenie dokładności i cierpliwości

– nabywanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami

– podnoszenie zaradności osobistej Uczestnika i  pobudzanie jego aktywności społecznej

– umożliwienie dostępu do informacji

– udział we wszelkich dostępnych formach spędzania czasu wolnego Założony cel osiąga się poprzez  naukę, pracę, rozrywkę. Wszystkie elementy dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości Uczestnika.

PRACOWNIA PLASTYCZNA

Głównym celem tej pracowni jest usprawnienie podopiecznych w wielu dziedzinach życia zawodowego i społecznego. Rozwijają swoją sprawność manualną oraz ćwiczą percepcję wzrokowo – ruchową. Biorą udział w konkursach plastycznych dla osób niepełnosprawnych. W czasie zajęć wykonują prace z wykorzystaniem różnych metod i technik z arteterapii. Wykorzystują narzędzia artystyczne oraz materiały tj. malowanie farbami na płótnie, rysowanie kredkami ołówkowymi na bloku technicznym lub rysunkowym, układanie diamentowej mozaiki na płótnie, ozdabianie szklanych lub drewnianych elementów techniką decoupage, własnoręcznie malowane i ozdabiane  świąteczne ozdoby i kartki okolicznościowe, wyklejanie z papieru kolorowego na gotowych elementach, oglądanie albumów o sztuce,  wykonywanie kolaży, usprawnianie motoryki małej, wykonywanie prac
 z masy plastycznej np. modeliny, ozdoby z masy solnej, które  doskonalą  umiejętności manualne.  

PRACOWNIA OGRODNICZO-PRZYRODNICZA

W pracowni ogrodniczo – przyrodniczej uczestnicy zdobywają wiedzę niezbędną do wykonywania prac w ogrodnictwie, zdrowego stylu życia, zrozumienia zjawisk występujących w przyrodzie, posługiwania się narzędziami i sprzętami ogrodniczymi oraz opieką nad zwierzętami  Realizowane w ramach zajęć prace kształtują ich charaktery oraz wpływają na pozytywną motywację do działania, dając okazję do częstego obcowania z przyrodą. Plan pracowni jest dostosowany do zmieniających się pór roku, warunków atmosferycznych oraz indywidualnych predyspozycji uczestników. Wykonując wspólnie wcześniej omówione i zaplanowane zadania, rozwijana jest umiejętność efektywnej współpracy w grupie. Prace wykonywane w ramach zajęć w pracowni, to obsługa prostych narzędzi ogrodniczych, uprawa i pielęgnacja roślin, koszenie trawy, kompostowanie odpadów organicznych, układanie bukietów z suchych kwiatów i stroików okolicznościowych, pielęgnacja zwierząt w pracowni i roślin znajdujących się wewnątrz budynku a także dbanie o estetykę wokół budynku WTZ

PRACOWNIA KRAWIECKA

Pracownia krawiecka umożliwia kształtowanie i rozwój zdolności manualnych w zakresie posługiwania się igłą, nożyczkami, maszyną do szycia, żelazkiem. Uczestnicy nabywają umiejętności szycia ręcznego, kroju, podszywania i skracania odzieży. Uczą się podstawowych ściegów i przyszywania guzików. Zajmują się także haftowaniem i szydełkowaniem. Wszelkie robótki są doskonałym ćwiczeniem rąk i rozbudzaniem pokładów pomysłowości. Kształtowanie tych umiejętności odbywa się poprzez wykonywanie dla potrzeb warsztatu prac użytkowych i rękodzieła artystycznego, które łączy w sobie różne techniki krawieckie np. wykonywanie maskotek tematycznych, przedmiotów dekoracyjnych itp.

W pracowni znajduje się także kącik do prasowania ręcznego, gdzie uczestnicy ćwiczą posługiwanie się żelazkiem.

PRACOWNIA FRYZJERSKA

„Dobry fryzjer jest jak czarodziej zmienia wygląd i uzdrawia duszę”

W pracowni Uczestnicy pod okiem instruktora poznają obsługę narzędzi i urządzeń wykorzystywanych podczas pracy fryzjera typu: suszarka, prostownica, lokówka, lokówko- suszarka, karbownica, maszynka do strzyżenia włosów, nożyczki degażówki, nożyczki zwykłe. Poznają wiedzę teoretyczną oraz mają zajęcia praktyczne rozwijające umiejętności dotyczące higieny włosów, dobierania środków pielęgnacyjnych, stylizujących, utrwalających, dopasowywania odpowiednich kosmetyków, nauki zasad i metod przeprowadzania dezynfekcji używanego sprzętu, oraz dezynfekcji dłoni po zabiegach. Swoją wiedzę mogą sprawdzać ćwicząc na główkach treningowych fryzury: dzienne, wieczorowe, ślubne, karnawałowe zarówno na krótkich jak i długich włosach. Zapoznają się z technikami fryzjerskimi: myciem, strzyżeniem, układaniem, pielęgnacją włosów jak i rozwijają umiejętność dbania o cerę, pielęgnację ciała, twarzy, dłoni, poznają techniki makijażu oraz manicure. Podczas zajęć uczą się przestrzegania regulaminów, przepisów BHP, organizacji stanowiska pracy, dbania o własne zdrowie, doskonalą cierpliwość, zwiększają samoocenę, dbają o higienę osobistą oraz własny wizerunek. Kształtują umiejętność pracy w grupie, pracują nad rozwojem kontaktów interpersonalnych, nawiązują prawidłowe relacje i  nowe przyjaźnie, rozwijają poczucie estetyki. Zajęcia w pracowni są dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego Uczestnika, są okazją do usprawnienia koordynacji wzrokowo- ruchowej, zdolności manualnych, motoryki rąk oraz funkcji poznawczych.

PRACOWNIA INFORMATYCZNO - POLIGRAFICZNA

Uczestnicy podczas zajęć pracowni komputerowej uczą sie obsługi komputera.

Pomimo tego, że Uczestnicy mają trudności z czytaniem i pisaniem, komputer stwarza możliwości przezwyciężenia swoich ograniczeń.

Uczestnicy pracowni komputerowej uczą się jak bezpiecznie poruszać się po internecie, posługiwać się programem open office, programem do tworzenia grafiki i obróbki zdjęć, programem power point oraz obsługiwać sprzęt komputerowy.

W ramach zajęć Uczestnicy zapoznają się z obsługą nośników pamięci jak również uczą się przenoszenia zdjęć i muzyki z różnego rodzaju urządzeń (tablet, telefon komórkowy, apart fotograficzny itp.)

Wykonują dyplomy okolicznościowe, zaproszenia zakładki do książek oraz zajmują się drukowaniem i laminowaniem dokumentów na potrzeby zarówno warsztatów jak i własnych.

W pracowni komputerowej uczą się redagowania własnych tekstów jak również poznają ich formy (sprawozdanie, życiorys, podanie itp.)

Do użytku uczestników w pracowni jest 5 laptopów z dostępem do internetu, dzięki któremu Uczestnicy w wolnych chwilach oddają się rozrywce (słuchają muzyki, grają w gry edukacyjne rozwijające spostrzegawczość i logiczne myślenie)

Zajęcia w tej pracowni ułatwiają dostęp do informacji, rozwijają zainteresowania, dają możliwość relaksu jak również możliwość komunikowania się z otoczeniem.

PRACOWNIA KINEZYTERAPII

Kinezyterapia ( gr. kinesis – ruch ) to inaczej rehabilitacja ruchowa, określana jest jako gimnastyka lecznicza i polega na wykonywaniu ćwiczeń usprawniających o charakterze wzmacniającym, rozciągającym i rozluźniającym. Głównym celem przyświecającym kinezyterapii jest przywrócenie całkowitej lub możliwie największej sprawności psychofizycznej lub jej utrzymanie. Ćwiczenia odbywają się w specjalnie przygotowanej sali wyposażonej w przyrządy gimnastyczne i rehabilitacyjne takie jak : łóżko nefrytowe, neuroforma, mata masująca, fotel masujący, krioterapia, wanna do hydromasażu stóp, orbitek, bieżnia, kijki do Nordic Walking, dyski, półdyski, hula hop, piłki sensoryczne, poduszki z kolcami, stół do masażu, tablica manualna.

PRACOWNIA
PAPIEROPLASTYKI I BIŻUTERII

W ramach tej pracowni Uczestnicy wykonują  prace plastyczne z różnej postaci papieru. Wykorzystywana jest masa papierowa, która powstaje z namoczonego i pomiętego papieru, uzyskiwany jest papier czerpany. Poznają techniki składania papieru – origami, quilling, uczą się precyzyjnego wycinania. Ćwiczą obsługę gilotyny  do cięcia papieru; tworzą kartki okolicznościowe; koperty przy użyciu plotera; koszyki i inne pojemniki  z papierowej wikliny; ramki do zdjęć; torebki, oraz pudełka na prezenty.

 W tej pracowni wykonywana jest  również biżuteria  z koralików, korali, muszli, kamieni oraz  różnego rodzaju kawałków szkła. Wykorzystywana jest technika sutaszu. Jest to wąski, dekoracyjny splot, wykonany z cienkich sznurków. W bransoletkach i kolczykach cienkimi sznureczkami oplatane są  kamienie naturalne i kryształy tworząc razem harmonijne kompozycje. Wykonywana jest biżuteria z filcu uzyskiwanego w procesie filcowania na mokro i sucho. Z ręcznie wykonanych kul z filcu tworzone  są kolczyki, bransoletki i korale
z dodatkiem innych materiałów, np. kamieni.  Z filcowych kwiatów powstają  efektowne broszki i naszyjniki. Uczestnicy poprzez zajęcia w tej pracowni wzmacniają umiejętności manualne, uczą się dokładności, precyzji oraz kreatywności.